IRobot Roomba Felkoder - Alla Roomba Felkoder A Till Ö + Lösning

Här i den här artikeln kommer vi att guida dig genom de olika felkoderna som du kan stöta på med din iRobot Roomba dammsugare. Vi hjälper dig också att identifiera rätt felsökningsinformation för olika problem. Detta gör att du kan vara säker på att din nästa reparation kommer att bli framgångsrik. Den här artikeln kommer att svara på alla dina frågor så att du inte behöver oroa dig för att din iRobot-dammsugare inte fungerar som den ska.

Utan vidare, låt oss börja med några av de vanligaste problemen som kan uppstå med din iRobot Roomba-enhet.

IRobot Roomba Felkoder Alla Roomba Fel A Till Ö Lösning

Om Du Hör Ett Pip Eller fel Ett.

Om du hör ett pip från din Roomba-dammsugare betyder det att din dammsugare har fastnat i ett hörn. Denna felkod kan också betyda att ett hjul på dammsugaren hänger.

Hur man fixar? Den bästa lösningen är att helt enkelt se till att det inte finns några hinder på något av dammsugarnas hjul och sedan flytta dammsugaren till en ny plats (eller vända enheten) och sedan starta om dess prestanda igen.

Om Du Hör Två Pip Fel Två .

När du hör två pip i rad betyder det att borstarna på din dammsugare inte längre kan vrida sig eftersom något troligtvis har fastnat i dem.

Hur man fixar? Vrid bara på dammsugaren på ryggen och kontrollera borstarna. Se till att dammsuga ut allt skräp. Ännu mer bör du också rengöra borsten och de lokala lagren, kugghjulen och borsthöljet. Dubbelkolla att borstarna var korrekt installerade på rätt sätt; ibland kan de installeras baklänges vilket skulle orsaka ytterligare problem.

Om Du Hör Fem Pip Fel Fem .

Vad ska man göra? Om du hör fem pip betyder det att ett av dina dammsugare har fastnat.

En snabb och enkel lösning löser detta: Snurra på båda sidorna av dammsugarnas hjul för att få dem i rörelse igen. Efteråt vill du vara säker på att flytta dammsugaren till en ny plats och vända den, ungefär som du skulle göra det i felsökningstipsen när du hör ett pip.

Sex Pip Fel Sex

Om du hör sex pip från din dammsugare betyder det en av två saker: Antingen har dammsugaren smutsiga klippsensorer eller så sitter själva dammsugaren fast på en klippliknande yta.

Hur man fixar? För att åtgärda problemet är allt du behöver göra att rengöra enhetens sensorer med en fräsch trasa eller tryckluft. När sensorerna är rena är enheten redo att användas och kommer att fungera igen som den ska.

Om Du Hör Sju Pip, Fel Sju

Om du hör sju pip från iRobot Roomba-dammsugaren är det möjligt att ett eller båda sidohjulen har fastnat på plats.

Hur fixar jag det? Först måste du kontrollera att ingenting hindrar hjulen från att röra sig. Om det finns föremål i vägen för hjulen måste du ta ut dem. Kontrollera sedan att båda hjulen har samma motstånd. Om du känner att motståndet är annorlunda, använd lite komprimerad luft för att blåsa mekanismerna för varje hjul som tar bort alla partiklar och damm och därför kommer att få varje hjul på samma sida av motstånd.

Om Du Hör åtta Pip

Åtta pip indikerar att framhjulet har fastnat. Detta kan också tyda på att vakuumet har fastnat på ett ställe. Den här koden är inte en typisk felkod. Istället bör det fixas genom att flytta vakuumet till en annan plats. Om problemet kvarstår kan du behöva byta ut dammsugarens framhjul.

Om Du Hör Nio Pip Fel Nio .

Om din Roomba-dammsugare avger nio pip betyder det att din enhet har fastnat på en viss plats eller att dina sensorer är smutsiga.

Så här fixar du: För att säkerställa att vakuumet fungerar korrekt måste du knacka på stötfångaren. Detta kommer att se till att vakuumet fungerar som det ska.

  • Om du hör tio pip. När du hör tio pip kan det betyda att din Roomba-dammsugare ännu inte har stött på några problem (vilket är bra) eller att den har fastnat genom att ha fastnat på ett ställe. Båda dessa scenarier kan vara ett vanligt problem i stora rum som har större möbler. När vakuumet känner av att något är i dess väg kommer dessa pip att försvinna.
  • Om du hör elva pip. Om du hör elva pip i rad kommer du gärna att veta att detta inte är en av Roombas felkoder. Detta är en enkel informationskod som låter dig veta att din dammsugare inte har stött på några hinder eller hittat något som blockerar den. Det här är inget stort problem, ungefär som när du hör tio pip. Så fortsätt dammsuga!
  • Om du hör tolv pip. Detta är den största mängden pip i rad som du kommer att höra med din Roomba-enhet. Om du hör så många pip betyder det att din dammsugares cliff-sensorer är trasiga eller smutsiga. Använd en fuktig trasa för att rengöra sensorerna. Om problemet kvarstår måste enhetens klippsensorer bytas ut.

Spoken Word Roomba Felkoder

Utöver ovanstående Roomba felkoder som skickas vidare via pip, finns det speciella koder som är i form av talade ord. Dessa felkoder anger ord för ord vad problemet är och gör det på ett kortfattat sätt för att hjälpa dig förstå vad det stora problemet är och hur du kan åtgärda problemet.

Till exempel inkluderar sådana Roomba-felkoder:

  • Inspektera och rengör Cliff-sensorer
  • Inspektera och rengör Roomba-hjul
  • Ta bort och rengör roombasborstar

Du kan lyssna på någon av Roombas felkoder och följa instruktionerna för att lösa problemet. Med hjälp av informationen ovan om hur Roomba felsöker koderna som berättas via pip, kan du dessutom använda samma procedurer för varje respektive problem för att säkerställa att problemet kommer att lösas ordentligt.

Fel – Laddning

Dina Roomba-felkoder kan också indikera problem med laddningen. Laddningsfel uppstår när iRobots robotdammsugare inte ändras korrekt.

Roomba felkoder kan visas på ett eller två sätt:

  • De kan antingen vara i form av blinkningar
  • De kan talas eller skrivas.

Om du visar koderna som blinkningar kommer det blinkande ljuset att vara synligt nära platsen där enheten är ansluten till. Dessa laddningskoder kommer att läsas upp precis som vanliga felkoder om Roomba-koderna läses upp.

Låt oss ta en närmare titt på var och en för att ta reda på mer om dem:

En Blinkning (laddningsfel Ett)

När du ser en blinkning eller hör Charging Error One, betyder det att ditt batteri i Roomba-enheten ännu inte har anslutits.

Två Blinkningar (laddningsfel Två)

När du ser två blinkningar eller hör Laddningsfel två betyder det att din enhet har överhettats som ett resultat av laddningen och måste svalna. Enheten måste svalna i ungefär en timme.

Tre Blinkningar – Laddningsfel Tre

Om du hör Laddningsfel 3 eller ser tre blinkningar är det en indikation på att din enhet upplever ett fel. Du kan åtgärda detta genom att starta om laddaren och ladda den igen.

Fem Blinkningar (laddningsfel Fem)

När du ser fem blinkningar i rad eller hör enheten säga att Roomba har ett laddningsfel, kan en mängd fel hittas, men lösningen är enkel: Återställ dammsugaren och ladda enheten tills laddarens lampa lyser grönt.

Sex Blinkningar (laddningsfel Sex)

När du ser sex blinkningar eller hör Charging Error Six har batteriet överhettats på grund av laddning. Du kan fixa denna Roomba-felsökning genom att flytta vakuumet till en svalare plats och låta den svalna i cirka 60 minuter.

Sju Blinkningar (laddningsfel Sju)

Detta är det sista laddningsfelet du kan stöta på med din Roomba dammsugare. När du ser sju blinkningar i rad eller hör Charging Error Seven, då har vakuumet inte kylts ner ordentligt och behöver fortsätta kylas ner mer. Upprepa felsökningsstegen i sex blinkningar (Charging Error Six) här och om problemet fortsätter kan din dammsugarladdningsenhet vara felaktig och bör bytas ut helt.

Slutsats

Dessa tips och tricks hjälper dig att felsöka eventuella problem som din Roomba iRobot robotdammsugare kan ha. Du kan också se till att den fungerar som bäst, precis som du planerat.