Varför Slås Inte Min Roomba På?

Det finns många anledningar till att din Roomba inte slås på. En möjlig orsak är en förändring av batteriläget. Speciellt om det är en ny Roomba som ännu inte har aktiverats, kan batteriets plats ha ändrats under transporten. För att säkerställa kontakt, ta bort batteriet från enheten och byt ut det.

Roomba Slås Inte På

För en Roomba som inte slås på, försök att återställa och cykla enheten genom att ta bort batteriet och tryck sedan ner rengöringsknappen i 5 till 15 sekunder. Sätt tillbaka och ladda batteriet, försök sedan slå på det igen för att se om det fungerar.

Fortsätt och upprepa hela processen ett par gånger till för att se om det finns någon förbättring eller om det fungerar. Det är också möjligt att om inget händer kan du behöva köpa ett nytt batteri.

Som vi har nämnt är ett av huvudproblemen en förändring av batteriets position. Koppla in hemmabasen för att verifiera. Indikatorlampan ska flimra ungefär var fjärde sekund. Om den lyser i fyra sekunder, eller flimrar ungefär en gång var fjärde sekund, kommer indikatorlampan att blinka.

När lampan inte tänds laddar du Roomba i det andra uttaget. Kontrollera även laddarens kabel på hemmabaslinjen för eventuella skador. Om laddningsbasen inte är öppen kan du behöva byta ut den.

Hembasens lampa kan tändas, men robotdammsugaren är inte laddad. Kontrollera nu om smuts eller skräp stör laddningskommunikationen. Om det finns något, ta bort skräpet från laddningskontakten med en mjuk torr trasa.

Ta ut Roomba från laddningsbasen och vänd sedan enheten för att ta bort länkhjulet. Se till att det inte finns något skräp som hindrar robotens länkhjul från att nå laddningskontakterna. Återigen, rensa upp länkhjulet om någon smuts hittas.

Lämna Roomba på basen i minst en timme. Se nu efter att felsökningsindikatorn flimrar. Om detta händer, övervaka och var uppmärksam på de felmeddelanden som skapas av Roomba.

Följande är några av de möjliga problem som kan göra att Roomba inte laddar basen eller håller laddningen:

  • Strömkälla problem
  • Fel typ av batteri
  • Problem med kontaktkommunikation

Roomba kommer att meddela dig om eventuella fel och förse dig med koder för att hjälpa dig lösa problemet snabbt.

Vad Gör Du Om Roomba Inte Slår På

Precis som flera problem kan göra att Roomba inte slår på, finns det också olika lösningar på dessa problem.

Se Till Att Hemmabasen är Ansluten Till Strömmen

När Roomba inte laddas medan den är på hemmabasen kan det vara problem med strömmen. Bekräfta att den elektriska källan förser hemmabasen med ström.

Om hemmabasen är ansluten till ett jordfelsbrytare (GFCI)-uttag, se till att den inte tas bort. Dislokation av kretsen kan resultera i strömavbrott och dislokation. Bekräfta dock att GFCI-uttaget har ström och att kontakten är ordentligt förseglad i uttaget. Vid det här laget bör din Roomba få kraft och fungera korrekt.

Förstå Felkoderna

När Roomba laddar som den ska märker du inget ljus, vilket betyder att energin sparas och enheten laddas korrekt. Om det finns ett problem med din Roomba kommer enheten att blinka felsökningslampan och säga oh-oh.

För att ta reda på Roombas exakta problem måste du vara uppmärksam på hur ofta den blinkar. Det finns åtta möjliga felkoder. Genom att använda iRobot-applikationen på din PC eller mobila enhet får du lösningarna på koderna.

Felkod 1

Kod 1-fel är när det inte finns någon kommunikation mellan basstationen och batteriet. Detta kan hända om den gula dragfliken inte är ansluten innan Roomba placeras på hemmabasen. Batteriet kanske inte har installerats korrekt, vilket kan orsaka felet kod 1. Sätt tillbaka batteriet.

Felkoder 6 Och 7

Roomba laddar inte om batteriet är antingen för kallt eller för varmt. Om Roomba producerar för mycket värme kommer den att meddela kod sex. Kod sju är för för kallt eller för varmt. För att förhindra detta, lämna Roomba borta från sin hemmabas i ungefär en halvtimme för att låta den återgå till rumstemperatur. Anslut Roomba igen.

Felkod 2, 3, 5, 8 Och 9

Dessa felkoder indikerar antingen ett problem med batteriet eller hemmabasen. Rengöring av anslutningen på hemmabasen och Roomba löser detta problem. Hembasen ska kopplas ur och anslutningen till Roomba måste återanslutas.

Starta Om Roomba

Ibland ändras felkoden ständigt på grund av att Roomba-processorn förstör minnet. Om du startar om enheten kan detta fel åtgärdas. Håll CLEAN-knappen nedtryckt i 10 till 15 sekunder och släpp den när ljusindikatorerna flyter. Efter att enheten har startat om kommer alla inställningar och scheman inte längre att sparas så du måste återställa dem.

Ladda Nya Batterier

Du måste få igång det igen för att de nya litiumjonbatterierna ska laddas. Placera hemmabasstationen på en plan yta, koppla in eluttaget och tänd lamporna. Placera Roomba ovanpå hemmabasstationen. Vänta tills batteriet laddas.

Batteriindikatorn på din Roomba tänds när basstationens lampa slocknar. Den flimrar sedan och stängs sedan av.

Sammanfatta

Roomba robotdammsugare har ett rykte om att göra städningen bekvämare och snabbare. Men så mycket som de gör livet bättre, är det viktigt att notera att Roomba kan utveckla olika problem vid vissa tillfällen.

Det är tydligt att korrekt underhåll och regelbunden rengöring är de bästa sätten att minimera dessa problem. Vissa problem, som Roombas oförmåga att slå på, kan behöva åtgärdas.